OLDTIMER TIPS

  Oldtimers, Retro Klassiekers


CCDA - Classic Car Drivers Association

 
select country website
Oldtimertips Belgie/ Belgique
Oldtimertips Nederland
Oldtimertips Deutschland
Oldtimertips France - Belgique
Classic Car Tips United Kingdom
Classic Car Tips United States of America
Classic Car Tips Europe

   DĂ© Website met een hart voor Oldtimers, klassiekers, retro en vintage.

 
 
download GRATIS ICONS Classic Gazette
 
Win Vrijkaarten
 
Oldtimer foto´s
 
Nieuw op de markt
 
ICONS of elegance magazine
 
clubBOETIEK
 
 
 
Evenementen
 
Fotos
 
Specificaties
 
Oldtimer Experten
 
Musea
 
Clubs-Verenigingen
 
 
CCDA Leden voordelen
 
Schrijf in voor de CCDA nieuwsbrief
 
voeg een evenement toe
 
voeg een museum toe
 
voeg een club toe
 
 
 
E & R Classic Cars Holland, THE Oldtimer and Classic Car specialist
 
Moyersoen Auctions
 
Chromage Vleminckx verzinken
 vernikkelen
 verkoperen
 slijpen & polijsten
 oldtimer radiators
 alu laswerk
 behandelen corrosie bestendig
 stoombatterijen op maat
 vertinde koelwerken
 caterpillar
 
Meguiar´s
 
Oldtimer Stalling Limburg
 
TT & Quirynen Oldtimerverzekeringen
 
gespecialiseerd in "Classic Fords"
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nieuwtjes uit de Autowereld

 
 
  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  
 

SUV-topmodel met 680 pk en zuiver elektrisch rijbereik tot 40 kilometersportwagen stellen zich voor

 De krachtigste Porsche Cayenne is een plug-inhybride

De krachtigste Porsche Cayenne is een plug-inhybride

Porsche blijft consequent focussen op e-mobiliteit, waarbij het Cayenne-gamma nu het voorbeeld van de Panamera volgt door een plug-inhybride aan te bieden als zijn nieuwe topmodel. De Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé putten hun systeemvermogen van 500 kW (680 pk) uit de slimme interactie van een 4.0 V8-motor (404 kW/550 pk) en een elektromotor die is geïntegreerd in de Tiptronic S-achttrapsautomaat (100 kW/136 pk). Het maximale systeemkoppel van 900 Nm is beschikbaar vanaf net boven het stationaire toerental. Beide modellen spurten in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en halen een topsnelheid van 295 km/u. Deze uitzonderlijke prestaties gaan gepaard met een hoog rendementsniveau: de Cayenne Turbo S E-Hybrid en Turbo S E-Hybrid Coupé kunnen tot 40 kilometer afleggen zonder lokale uitstoot. Het gemiddelde NEDC-verbruik bedraagt 3,9-3,7 l/100 km (brandstof) en 19,6-18,7 kWh/100 km (elektrisch).

Naast de twee topmodellen omvat het hybridegamma van Porsche nu de nieuwe Cayenne E-Hybrid Coupé met een systeemvermogen van 340 kW (462 pk), een koppel van 700 Nm en een elektrisch rijbereik tot 43 kilometer. De Cayenne E-Hybrid, die nu is uitgerust met een deeltjesfilter voor benzinemotoren, is opnieuw bestelbaar.

Snelheden tot 135 km/u met alleen elektrisch vermogen
Zoals alle plug-inhybrides van Porsche is het nieuwe topmodel van de Cayenne-familie ook een van de meest sportieve voertuigen in het premiumsegment – niet ondanks maar dankzij zijn hybride aandrijving. In de Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellen zit de elektromotor tussen de V8-krachtbron en de Tiptronic S-achttrapsautomaat.

De twee motoren zijn onderling verbonden via een scheidingskoppeling in de hybridemodule, Electric Clutch Actuator (ECA) genoemd. In de E-Power-rijmodus kan de elektromotor het voertuig zelfstandig voortbewegen tot een maximumsnelheid van 135 km/u. Hij kan in andere modi ook gebruikt worden voor een boost extra vermogen. Deze modi kunnen geselecteerd worden via het standaard Sport Chrono-pack (Hybrid Auto, Sport en Sport Plus). Porsche heeft deze booststrategie overgenomen van de supersportwagen 918 Spyder.

De lithium-ionbatterij is geïnstalleerd onder de laadvloer en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De hoogvoltagebatterij kan in 2,4 uur volledig opgeladen worden met de standaard geïntegreerde 7,2 kW-wisselstroomlader bij gebruik van een 400-voltaansluiting met een zekering van 16 ampère. Het laadproces duurt zes uur aan een gewoon stopcontact met een spanning van 230 volt en 10 ampère. Het opladen kan ook gepland worden via het Porsche Communication Management (PCM) of de Porsche Connect-app (voor smartphones en Apple® Watch).

Rolstabilisatiesysteem, luchtvering en keramische remmen standaard
De Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé worden standaard aangeboden met een uitgebreide af fabriek gemonteerde uitrusting, met onder meer het elektrische rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), het sperdifferentieel op de achteras Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), het hoogperformante remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), lichtgewicht lichtmetalen 21-duimsvelgen in Aero-design in combinatie met wielkastverbreders in koetswerkkleur, Power Steering Plus en het Sport Chrono-pack. De adaptieve luchtvering met drie kamers, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM), verzekert een breed spectrum van typische Porsche-rijdynamiek en een comfortabel rijgedrag. Lichtgewicht lichtmetalen velgen tot 22 duim en achterwielsturing zijn bovendien optioneel verkrijgbaar.

Volledige connectiviteit en extra airco standaard
Alle Cayenne-modellen hebben standaard volledige connectiviteit. Dit maakt online navigatie met realtime verkeersinformatie mogelijk, net als slimme online spraakbediening en uitgebreide Porsche Connect-diensten, met onder meer een zoekfunctie voor openbare laadstations. Extra opties voor alle Cayenne-afgeleiden vanaf het nieuwe modeljaar zijn onder meer draadloos Apple CarPlay®, nieuwe USB-C-poorten en een opbergvak voor smartphones met inductieve laadfunctie. Alle hybridemodellen van Porsche hebben standaard een extra airco, die vanop afstand rechtstreeks bediend kan worden via het PCM en de Porsche Connect-app. Zo kan het voertuig opgewarmd en afgekoeld worden, zelfs wanneer het contact niet is ingeschakeld.

Alle Cayenne-modellen zijn uitgerust met ledkoplampen, een cruisecontrolsysteem met snelheidsbegrenzingsfunctie, een camerasysteem voor voetgangerbescherming en Park Assist voor- en achteraan, inclusief een achteruitrijcamera in de Cayenne Coupé. Optionele extra’s zijn onder meer de ledmatrixkoplampen, een head-updisplay, Night Vision met warmtebeeldcamera en de digitale bijrijder Porsche InnoDrive met adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, actieve rijstrookbegeleiding, kruispuntassistent en noodstopfunctie.

Een dubbel debuut: Cayenne Coupé als V6- en V8-hybride
Met de Cayenne Coupé heeft Porsche een nog sportievere variant toegevoegd aan zijn succesvolle SUV-gamma. Opvallende kenmerken van de coupé zijn onder meer de scherpere lijnen met een unieke dak- en achterpartij, een adaptieve achterspoiler, een achterbank met de kenmerken van twee aparte stoelen, en twee verschillende dakontwerpen: een vast glazen panoramadak standaard en een dak van koolstofvezel als optie. Net zoals de SUV is de coupéversie nu verkrijgbaar in twee verschillende hybrideversies, met enerzijds de 4.0 V8-biturbomotor en anderzijds een 3.0 V6-turbomotor. De nieuwe Cayenne E-Hybrid Coupé heeft een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en een systeemkoppel van 700 Nm. In combinatie met het standaard Sport Chrono-pack spurt hij vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u (5 seconden rond met de lichtgewicht sportpacks) en haalt hij een topsnelheid van 253 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) bedraagt 3,2-3,1 l/100 km (brandstof) en 18,7-17,7 kWh/100 km (elektrisch). Het zuiver elektrische rijbereik kan oplopen tot 43 kilometer.

Prijzen
De vier verschillende hybrideversies van de Cayenne kunnen nu besteld worden. Prijzen beginnen bij 95.190,70 euro voor de Cayenne E-Hybrid en 99.546,70 euro voor de Cayenne E-Hybrid Coupé, telkens inclusief btw en met landspecifieke uitrusting. De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 177.277,10 euro, terwijl de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé begint bij 183.448,10 euro.

Tekst & Foto: © Porsche


---

Dichter bij autosport dan wie dan ook: zes generaties van de puristische sportwagen stellen zich voor

 De Porsche 911 GT3 viert zijn twintigste verjaardag

De Porsche 911 GT3 viert zijn twintigste verjaardag

Woensdag 7 augustus 2019 — De onthulling van de eerste Porsche 911 GT3 in maart 1999 op het autosalon van Genève luidde een nieuw tijdperk in voor veeleisende sportwagenrijders. Als geen andere 911 belichaamt de GT3 de kernwaarden van Porsche Motorsport. De Porsche 911 GT3, die werd ontwikkeld door tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl, race-ingenieur Roland Kussmaul en de Porsche Motorsport-specialisten van Weissach, bracht de rijkwaliteiten van een circuitracer naar de openbare weg. Sindsdien werd deze straatlegale atleet bij elke generatiewissel nog sneller, nauwkeuriger en dynamischer. Met zijn atmosferische motor, handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving blijft hij tot op heden de meest populaire Porsche 911 bij de puristen.

De raceversies van de Porsche 911 GT3 hebben autosportgeschiedenis geschreven. Naast talloze klasseoverwinningen behaalde de GT3 ook tal van algemene zeges in de belangrijkste endurancewedstrijden zoals de 24 Uur van Spa, de 24 Uur van Daytona en de 24 Uur van de NĂĽrburgring, die hij al zeven keer won sinds het jaar 2000. Een deel van de succesformule van de Porsche 911 GT3 bestaat erin dat de ervaring en innovaties in de autosport altijd worden meegenomen in de ontwikkeling van de volgende wegversie. Het is geen wonder dat ongeveer 80 procent van alle 911 GT3Â’s die ooit werden gebouwd, regelmatig te vinden is op het circuit.

Opvolger van de 911 Carrera RS 2.7: de eerste GT3 debuteerde in 1999

Kort voor het begin van de nieuwe eeuw zette de Porsche 911 GT3 met zijn geavanceerde racetechnologie de traditie voort die in de jaren zeventig was begonnen met de legendarische Porsche 911 Carrera RS 2.7. Voor het eerst werd de typeaanduiding RS – voor ‘Race Sport’ – vervangen door GT3, als verwijzing naar de GT-klasse waarin de raceversies van het model moesten aantreden. De watergekoelde en 3,6 liter grote zescilinder-boxermotor van de nieuwe sportwagen leverde 265 kW (360 pk). Het was dan ook niet echt een verrassing dat de Porsche 911 GT3 nog voor zijn debuut in Genève zijn eerste huzarenstukje neerzette: met Walter Röhrl aan het stuur legde hij de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring af in minder dan 8 minuten. Zo bepaalde hij een nieuwe benchmark voor straatlegale racewagens.

Deze uitzonderlijke prestatie was niet alleen te danken aan zijn in de racerij beproefde boxermotor, maar ook aan zijn nauwkeurig getunede totaalpakket: zo werd het onderstel ongeveer 30 millimeter verlaagd en werden de remmen opgewaardeerd. De handgeschakelde zesversnellingsbak was afkomstig van de Porsche 911 GT2. De overbrengingsverhoudingen, de asgeometrie, de stabilisatorstangen en de veren konden worden aangepast al naargelang de circuitomstandigheden. Gewichtsbesparing kreeg voorrang op comfort. Een markant teken van zijn raceroots was de vaste achterspoiler van de 911 GT3. Optioneel konden klanten hun 911 GT3 ook bestellen als een Clubsport-variant, met een vastgeschroefde rolkooi.

De eerste exemplaren van de Porsche 911 GT3 rolden in mei 1999 van de productielijn in Weissach. Als een homologatiemodel voor de autosport legde deze nieuwe 911 ook de basis voor de succesvolle 911 GT3 Cup en de hoger gepositioneerde raceversies, de 911 GT3 R en GT3 RSR, die in de jaren nadien schitterende resultaten behaalden in monomerkcompetities en de GT-racerij.

Nieuwe generaties volgen elkaar snel op Na het grote succes van de eerste 911 GT3 presenteerde Porsche om de drie tot vier jaar een nieuwe evolutiefase van de straatlegale sportwagen met raceroots. In 2003 werd het vermogen van de boxermotor opgevoerd tot 280 kW (381 pk) dankzij de toepassing van het continu variabele nokkenassturingssysteem VarioCam. Voortaan kon de GT3 ook besteld worden met het ultrahoogperformante PCCB-remsysteem (Porsche Ceramic Composite Brake). De volgende vermogensboost, tot 305 kW (415 pk), volgde drie jaar later. Voor het eerst kon de Porsche 911 GT3 rekenen op een actieve ophanging, met het sportieve PASM-systeem (Porsche Active Suspension Management). In 2009 vergrootten de ingenieurs de cilinderinhoud van de zescilinder-boxermotor tot 3,8 liter en steeg het vermogen tot 320 kW (435 pk). Dankzij de nagelnieuwe achtervleugel en de volledig beklede voertuigbodem verdubbelde de downforce in vergelijking met zijn voorganger.

Op de vijftigste verjaardag van de Porsche 911 in 2013 vierde de vijfde generatie van de 911 GT3 zijn wereldpremière op het autosalon van Genève. De motor, de overbrenging, het koetswerk en het onderstel waren volledig nieuw. De aandrijflijn bestond uit een 3,8 liter grote, atmosferische motor met 350 kW (475 pk), die voor het eerst werd gekoppeld aan een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling (Porsche Doppelkupplung). Een andere primeur was de actieve achterwielsturing. Om met de deur in huis te vallen rondde de nieuwe 911 GT3 de Nordschleife van de Nürburgring in amper 7,25 minuten: meer dan een halve minuut sneller dan de recordtijd van de eerste 911 GT3 in 1999.

De jongste versie van de 911 GT3 werd gelanceerd in 2017. De focus van de ontwikkeling lag op de zescilinder-boxermotor: zijn cilinderinhoud groeide tot 4 liter en zijn vermogen steeg tot 368 kW (500 pk). Porsche had ook nog twee verrassingen voor de puristen: enerzijds werd voortaan een handgeschakelde zesversnellingsbak aangeboden als alternatief voor de PDK-bak, en anderzijds kon de 911 GT3 nu besteld worden met een discreet Touring Package. Hierin werd de vaste achtervleugel vervangen door een automatisch uitklappende spoiler: puur understatement. En zo was de cirkel rond: de aanduiding ‘Touring Package’ was een verwijzing naar de meer ingetogen versie van de legendarische Porsche 911 Carrera RS 2.7 uit de jaren zeventig.

Tekst & Foto: © Porsche


---

911 verwelkomt nieuw familielid in zijn achtste generatie

 911 verwelkomt nieuw familielid in zijn achtste generatie

Porsche introduceert nieuwe 911 Carrera Coupé en 911 Carrera Cabriolet

Dinsdag 30 juli 2019 — Het 911-gamma verwelkomt een nieuw model: Porsche breidt zijn achtste generatie uit met de 911 Carrera. De nieuwe sportwagen wordt gelanceerd als Coupé en Cabriolet, en puurt 283 kW (385 pk) uit zijn 3,0 liter grote zescilinder-boxermotor met biturbotechnologie. De Carrera is het instapmodel van het 911-gamma en biedt 11 kW (15 pk) meer vermogen dan zijn voorganger. Hij neemt zijn premium standaarduitrusting nagenoeg ongewijzigd over van de 911 Carrera S. Die omvat het hoogwaardige interieur met aanraakscherm van 10,9 duim, uitgebreide connectiviteit en ook innovatieve rijhulpsystemen zoals de Porsche Wet Mode, die een nog veiliger rijgedrag verzekert op natte wegen. De 911 Carrera onderscheidt zich door zijn kleinere wielen en remmen, evenals de aparte eindpijpen op het uitlaatsysteem.

Net zoals bij de Carrera S zijn de motor, het onderstel en de remmen ontworpen voor exclusieve sportiviteit. De 3,0 liter grote zescilinder-boxermotor van de 911 Carrera genereert vermogen grotendeels door de kleinere schoepdiameters van de turbines en compressoren die in de nieuwe turboladers aanwezig zijn. Het vermogen wordt overgebracht door de nieuwe achtversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Hierdoor kan de 911 Carrera Coupé in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 293 km/u. Het optionele Sport Chrono-pakket maakt zijn sprinttijd nog eens 0,2 seconden sneller. Het gecombineerde brandstofverbruik (volgens NEDC) van de Coupé bedraagt 9,0 l/100 km, terwijl dat voor de Cabriolet 9,2 l/100 km is.

Het dynamisch afgestelde onderstel maakt gebruik van een gemengde bandenconfiguratie, met 235/40 ZR-banden op lichtmetalen 19-duimsvelgen op de vooras en 20-duimswielen met 295/35 ZR-rubbers achteraan. De remkracht wordt op beide assen geleverd door remschijven van 330 millimeter met zwarte remklauwen uit Ă©Ă©n stuk met vier zuigers.

De vanafprijzen voor ons land bedragen 107.655,80 euro voor de 911 Carrera Coupé en 122.185,80 euro voor de 911 Carrera Cabriolet, telkens inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De nieuwe modellen kunnen nu worden besteld. De versie met vierwielaandrijving zal binnenkort beschikbaar zijn.

Tekst & Foto: © Porsche


---

 
  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  
 
TripMaster
 
CCC-Rally
 
Autoworld, More than a Museum
 
ICONS of elegance
 
Chateau Bleu
 
Vavato Classic Car Auctions
 
 
 
Chateau Bleu
 
Grand Veteran
 
VW Classics Meeting
 
WIN FREE TICKETS
 
Vintage Chroom Meeting
 
Antwerp Concours
 
Oldtimerbeurs Ravels
 
InterClassics Brussels
 
 
 
WIN FREE TICKETS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
WIN FREE TICKETS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Contact us
Board
Disclaimer, Privacy Policy
CCDA.eu
Oldtimerkopen.eu
Oldtimertips.be
Oldtimertips.nl
Oldtimertips.de
Oldtimertips.eu
Oldtimertips.com
Oldtimertips.co.uk
thesportscoupe.com
 
our partners:
autoworld.be
Inhoudstabel
evenementenkalender
fotoreportages
oldtimer data
oldtimer experten
musea
clubs
voorbije evenementen